Wednesday, January 13, 2010

Å jag bara måste säga det för att jag känner det och hade jag inte känt hade jag inte velat säga det.


Språket påverkar tanken. För en tid sedan diskuterade jag detta med några kollegor. I diskussionen kom begreppet verbal overshadowing upp. Det innebär att om jag har en känsla eller förnimmelse och sätter ord på den, kommer jag att minnas hur jag benämnde känslan, istället för själva känslan.

Det innebär att nästa gång vi upplever samma sak kommer vi att jämföra upplevelsen med hur vi benämnde den och inte hur vi faktiskt kände.

Min erfarenhet är att man gärna vill just sätta ord på sina känslor. Kanske utbrista "GUD VA GOTT!" eller "shit va snygg!". Ibland för att kommunicera något till någon annan, men oftast helt och hållet för sin egen skull för att man då kan bevara känslan bättre, förutsatt att man beskriver den korrekt.

No comments: